Tyngdedynen er i vores øjne en af de mest velbevarede hemmeligheder. Mange beskriver det som at få et langt dejligt kram, at den har en omfavnende og tryghedsskabende effekt, og at den får én til at falde hurtigere til ro inden sengetid. Men hvad siger forskningen?

Tyngdedyne

★★★★★ - 6 ANMELDELSER

Ella Tyngdedyne til voksne

Fald hurtigere til ro og opnå en bedre søvn med vores tyngdedyne. Dynens vægt beroliger din krop, reducerer stress og forbedrer kvaliteten af din nattesøvn.

✔ 1.299 kr
✔ Gratis fragt og retur
✔ 101 nætters søvngaranti

Se den her
Tyngdedyne til børn

★★★★★ - 4 ANMELDELSER

Ella Tyngdedyne til børn

Lad dit barn falde hurtigere til ro og opnå en bedre søvn med vores tyngdedyne til børn. Dynens vægt beroliger kroppen, reducerer uro og forbedrer kvaliteten af dit barns søvn. Vi anbefaler dynen til børn på tre år og opefter.

✔ 899 kr
✔ Gratis fragt og retur
✔ 101 nætters søvngaranti

Se den her

Når det kommer til søvnbesvær (insomni), har de primære behandlingsmetoder hidtil inkluderet kognitiv adfærdsterapi og behandling med medicin (fx sovepiller). En stor del af patienter har ikke oplevet positiv effekt ved disse metoder, hvilket har nødvendiggjort andre former for behandlinger for søvnbesvær (kilde).

Indenfor psykiatrien har man længe anvendt tyngdedyner til at adressere søvnproblemer og angst. En mulig forklaring bag de positive effekter er det tryk, som dynen giver på kroppen, hvilket er med til at stimulere følesansen - på samme måde som med massage og akupunktur. Der er nemlig studier, der viser, at dyb trykstimulering (deep pressure stimulation) er med til at berolige nervesystemet (kilde).

Over de sidste par år har man foretaget flere studier, der netop har undersøgt effekten af tyngdedyner på søvn:

  • 2020: Tre svenske forskere foretog et stort fire ugers studie i Stockholm med 120 patienter. Her undersøgte de effekten af en tyngdedyne på søvnbesvær og aktivitetsniveau om dagen med patienter, der døjede med forskellige diagnoser. Resultaterne viste, at tyngdedyner både er en effektiv og sikker måde at adressere patienternes søvnproblemer, der både oplevede bedre søvn og følte sig mere friske om dagen. Da forskerne fulgte op med patienterne 12 måneder efter, fandt de ud af, at de positive effekter blev forbedret hos dem, der brugte tyngdedynen (kilde).
  • 2020: Fire forskere foretog et seks ugers studie med 30 deltagere, der alle døjede med forskellige grader af søvnbesvær. De undersøgte her effekten af en tyngdedyne. Her konkluderede de, at patienterne både oplevede bedre søvn og mere afslapning: Et fald i følelsen af stress, større følelse af afslapning, forbedring af søvn og reduktion af vågentid i løbet af natten. Deltagerne oplevede, at de faldt 13% hurtigere i søvn, oplevede 14% bedre søvn, følte sig 17% mere udhvilet om morgenen og oplevede 36% forbedring, når det kom til at sove igennem hele natten (kilde).
  • 2015: Tre svenske forskere foretog et fire ugers studie med 33 deltagere, der alle døjede med kronisk søvnbesvær (insomni). Her fandt de frem til, at tyngdedynen havde en positiv effekt på søvnen, både objektivt (ved brug af tracker) og subjektivt (selvrapportering). De objektive (målte) resultater viste, at deltagerne havde en roligere søvn med færre bevægelser. Derudover rapporterede deltagerne, at dynen fik dem til at føle sig mere afslappede, og at søvnkvaliteten blev forbedret (kilde).

    Hvis du også døjer med søvnbesvær eller blot ønsker at forbedre din søvn, kan en tyngdedyne måske også være løsningen for dig. 

    Mød Ella dynen →